UniSZA Dan UTU Sepakat Teken Kembali MoU Untuk 5 Tahun Ke Depan
  • UTU News
  • 05. 07. 2019
  • 0
  • 601

UinsZA  Dan UTU Sepakat Teken Kembali MOU 5 Tahun ke Depan

MEULABOH - Universitas Teuku Umar (UTU) dan Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) Terengganu, Malaysia telah sepakat menyambung kembali kerjasama untuk lima  tahun ke depan. Kesepakatan ini ditegaskan dalam pertemuan Wakil Rektor Bidang Kemahasiswaan dan Alumni, Dr. Mursyidin, MA dengan Naib Canselor Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) Terengganu Malaysia, Profesor Dato' Dr. Hassan Basri Bin Awang Mat Dahan, diruang kerja Naib Canselor , 1 Juli 2019 ,di Kampus Gong Badak Terengganu, Malaysia.

Dalam pertemuan itu, telah sepakat akan melanjutkan kerjasama yang telah terjalin baik dari tahun 2012 dan berakhir pada tahun 2016 lalu. Kerjasama ini akan diteruskan kembali dan rencana penandatangan MoU akan dilakukan pada Bulan September 2019 mendatang, di Kampus UniSZA.

Kali ini kerjasama akan lebih fokus kepada kerjasama bidang pertanian, sains sosial ekonomi, mobiliti mahasiswa, pertukaran mahasiswa, riset bersama dan pertukaran dosen. “Saya Wakil Rektor III UTU,  selaku orang yang menjajaki kerjasama ini,  tentunya hasil kesepakatan bersama  akan saya serahkan kepada Wakil Rektor I UTU yang bertanggungjawab Kerjasama Institusi UTU untuk menindaklanjuti Pelaksanaan MoU ini, di Malaysia”, tegas Mursyidin kepada UTU News.

Sementara itu, Prof. Dato VC UniSZA menyampaikan,  kerjasama apa yang telah dilakukan pada masa dulu tentu saya akan memperbaiki hubungan ini yang telah terputus hampir dua tahun yang lalu, saya akan menandatangani MoU kembali antara UTU dan UniSZA sebagai bentuk penyambung silaturrahmi antara Acheh dan Terengganu, dan terima kasih kepada UTU selama ini telah banyak membantu UniSZA dalam hal promosi UniSZA di Aceh, kata Naib Canselor UniSZa.

Pertemuan ini turut disaksikan oleh Prof. Dr. M. Ali Sarong, M. Si (Dekan Fakultas Perikanan dan Ilmu Kelautan FPIK-UTU, Wakil Dekan II FPIK UTU, Hafinuddin, M. Sc. Sedangkan dari Pihak UniSZA yang turut menyaksikan adalah Timbalan Naib Canselor UniSZA Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, Prof. Madya Dr. Mohd Afandi bin Salleh. (Laporan Dr. Mursyidin)

Lainnya :